Wydawca treści

Schematom STOP

 Projekt „Schematom STOP! Wspólne działania instytucji pomocy społecznej i instytucji rynku pracy - pilotaż"

Pilotaż współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach
Europejskiego Funduszu Społecznego 

Schematom Stop!

 
Od stycznia br. w Powiatowym Urzędzie Pracy w Siemianowicach zrealizowany został projekt: Schematom Stop! Wspólne działania instytucji pomocy społecznej i instytucji rynku pracy – pilotaż. Jak wiadomo praca z rodziną wielodzietną, jest wyzwaniem dla wszystkich instytucji, które zajmują się pomaganiem. Jak pokazuje dotychczasowa praktyka na gruncie polskim właściwie nie został wypracowany uniwersalny model, który kompleksowo wspierałby rodziny pozostające pod opieką pomocy społecznej, tak by mogły podjąć autonomiczne i samodzielne życie.

            Doświadczenia innych krajów pokazują, że model taki jest najbardziej efektywny jeżeli jest oparty na dwóch filarach: pracy skoncentrowanej na zasobach rodziny (bliższej i dalszej) i jej środowiska społecznego oraz współdziałaniu wszystkich instytucji i organizacji, które znajdują się w jej otoczeniu bliższym.

            Diagnoza obecnego systemu pomocowego stanowiła punkt wyjścia do konstruowania modelu efektywnej pomocy rodzinom zagrożonym lub wykluczonym społecznie, szczególnie wielodzietnym.

            Beneficjentami projektu były rodziny wielodzietne. Głównym celem projektu było usamodzielnienie rodziny od pomocy systemowej tak, by mogła samodzielnie wziąć odpowiedzialność za swoje życie.

            Na pierwszym etapie projektu powołano Powiatowy Zespół Koordynujący Współpracę, który opracował Lokalny Program Interdyscyplinarnej Współpracy, który miał min. zintegrować działania instytucji pomocy, integracji społecznej i rynku pracy oraz ujednolicić sposób pracy z klientami.

            Powołano jednocześnie Mobilną Grupę Interdyscyplinarną odpowiedzialną przede wszystkim za bezpośrednią współpracę z wybranymi rodzinami oraz za realizację opracowanego Rodzinnego Programu Aktywizacji.

            Każdej rodzinie zakwalifikowanej do projektu przydzielono opiekuna rodziny – spośród członków MGI. Przyjęto zasadę, iż opiekunem rodziny nie może być osoba, która wcześniej pracowała z daną rodziną, ponieważ ważne jest aby spojrzeć na rodzinę bez obarczania jej sądami wyrobionymi w czasie wcześniejszej pracy.

            Po ustanowieniu opiekuna rodziny nawiązano relację z rodziną – nacisk położono na wypracowanie relacji opartej na zaufaniu, która mogłaby przyczynić się do wzmocnienia rodziny, jej poczucia wpływu i mocy sprawczej we własnych sprawach.

            W następnym etapie tworzenia rodzinnego programu aktywizacji przeprowadzono pozytywną diagnozę rodziny, czyli diagnozę bazującą na zasobach i pozytywnych doświadczeniach rodziny. Nie poruszano tematów związanych z trudnościami, problemami – ta część została zidentyfikowana przy okazji kolejnych kontaktów z rodziną.

            Naczelną zasadą jaka przyświecała temu projektowi była zasada wzmocnienia rodzin, wyposażenie ich w siłę – empowerment, tak by w trakcie realizacji projektu a potem po jego zakończeniu umiała samodzielnie podejmować decyzje dotyczące rozwiązywania bieżących problemów. Jako członkowie MGI, nigdy nie narzucaliśmy rodzinie swoich propozycji, konsultowałyśmy poszczególne działania, zawsze mając na uwadze stanowisko rodziny.

            Ważnym etapem naszej współpracy było stworzenie rodzinnego programu aktywizacji, czyli wyznaczenie celów jakie rodzina miała zrealizować – celów głównych i szczegółowych, które z kolei zostały ujęte w harmonogramie działań. Stanowił on podstawę współpracy z rodzinami. Pilnowaliśmy, aby ustalone działania odbywały się w wyznaczonym terminie, były zgodne z celami, oczekiwaniami rodzin.

            Przystępując do realizacji pilotażu uzyskano dofinansowanie na utworzenie Centrów dla Rodzin, tj. placówki, która w sposób kompleksowy udzielałaby wsparcia rodzinom wielodzietnym w zakresie integracji społecznej i zawodowej. Formuła Centrów dla Rodzin zakłada przełamanie dotychczasowych schematów przeciwdziałania procesom marginalizacji społecznej i ekonomicznej, skoncentrowanych na udzieleniu wsparcia poszczególnym osobom, na rzecz pracy z całą rodziną.

            Zgodnie z wytycznymi projektu Centrum ma być prowadzone przez Rodziców rekrutujących się z rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym i prawidłowo funkcjonujących w środowisku. Przyczyni się to do większej integracji rodzin i wypracowaniu wizji wspólnej pracy. Założyliśmy możliwość zatrudnienia specjalistów, jak np. psychoterapeuty, pedagoga, animatora społecznego, w zależności od potrzeb rodzin. Utworzenie centrum dla rodzin jest korzystne z punktu widzenia koncepcji empowerment, która zakłada włączanie jako partnerów przedstawicieli rodzin na każdym etapie pracy.

            Podsumowując, mamy nadzieję, że udało nam się wzmocnić współpracę między poszczególnymi instytucjami, które swoimi działaniami wspierają wysiłki rodziny w kierunku odzyskania lub uzyskania przez nią optymalnej dla jej członków jakości życia. 

  

Projekt „Schematom STOP! Wspólne działania instytucji pomocy społecznej i instytucji rynku pracy - pilotaż"

Pilotaż współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach
Europejskiego Funduszu Społecznego


Informacje o publikacji dokumentu

Aktualności

PIT – 11 za 2024

Od 04.02.2025 r. do 17.02.2025 r. PIT-11 oraz RMUA do osobistego odbioru w Powiatowym Urzędzie Pracy w Siemianowicach Śląskich.

Szanowni Państwo,

osoby, którym w 2024 roku Urząd Pracy wypłacił zasiłek dla osób bezrobotnych lud dodatek aktywizacyjny zapraszamy do osobistego odbioru informacji PIT-11 oraz raportu RMUA (roczny raport składek społecznych i zdrowotnych).

Osoby, którym w 2024 roku Urząd Pracy wypłacał stypendium z tytułu stażu, szkolenia zapraszamy do osobistego odbioru raportu RMUA.

Pit-11 oraz RMUA można odebrać w terminie od 04.02.2025 do 17.02.2025 w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Siemianowicach Śląskich przy ul. Wyzwolenia 17, w pokoju nr 2 w godzinach od 7.00 do 14.00.

Odebranie dokumentu możliwe będzie po okazaniu ważnego dowodu osobistego lub w przypadku odbioru w imieniu osoby, po przedstawieniu upoważnienia oraz dowodu osobistego osoby upoważnionej.

Nieodebrane osobiście do 17.02.2025 r. PIT -11 lub RMUA zostaną wysłane za pośrednictwem operatora pocztowego na adres wskazany do korespondencji.

W przypadku dodatkowych pytań zapraszamy do kontaktu telefonicznego pod numerem (32) 765 29 45.

praca.gov.pl – zachęcamy do założenia konta

Osoby, które mają aktywne konto na praca.gov.pl i jednocześnie wyraziły zgodę na dostarczanie za jego pośrednictwem pism, w tym dokumentów PIT i RMUA będą miały dokumenty do pobrania na portalu.


Stopa bezrobocia w Siemianowicach Śląskich w 2023 roku

Stan na koniec danego miesiąca Liczba osób bezrobotnych ogółem Liczba osób bezrobotnych zarejestrowanych Liczba osób bezrobotnych wyłączonych z ewidencji Stopa bezrobocia do ogółu ludności czynnej Stopa bezrobocia w woj. śląskim
31.01 925 272 207 4,3% 4,0%
28.02 965 230 190 4,4% 4,0%
31.03 948 210 227 4,3% 3,9%
30.04 921 200 227 4,2% 3,8%
31.05 871 200 250 4,0% 3,7%
30.06 841 208 238 3,9% 3,7%
31.07 845 220 216 3,9% 3,7%
31.08 874 212 183 4,0% 3,7%
30.09 802 189 261 3,7% 3,7%
31.10 802 215 215 3,7% 3,6%
30.11 827 213 188 3,8% 3,5%
31.12 798 164 193 3,7% 3,6%

Stopa bezrobocia w woj. śląskim w 2023 roku

Powiaty I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII
Będziński 6,1 6,0 5,9 5,8 5,6 5,6 5,7 5,6 5,5 5,4 5,3 5,4
Bielski  3,2 3,3 3,3 3,2 3,0 3,1 3,1 3,2 3,1 3,0 3,1 3,0
Cieszyński 5,2 5,4 5,4 5,3 5,2 5,1 5,1 5,1 5,1 5,2 5,1 5,1
Częstochowski  7,0 7,2 7,0 6,9 6,7 6,5 6,4 6,4 6,4 6,2 6,1 6,2
Gliwicki 4,1 4,2 4,0 3,9 3,8 3,8 3,7 3,7 3,6 3,6 3,5 3,5
Kłobucki 8,0 8,3 7,6 7,5 7,7 7,9 7,4 7,3 7,4 7,2 7,1 7,5
Lubliniecki 5,8 5,8 5,5 5,3 5,2 5,3 5,2 5,2 5,2 5,0 5,0 5,1
Mikołowski 2,8 2,9 2,8 2,7 2,7 2,6 2,6 2,7 2,7 2,6 2,6 2,6
Myszkowski 7,4 7,7 7,3 6,8 6,7 6,7 6,4 6,3 6,3 6,2 6,0 6,1
Pszczyński 3,3 3,4 3,3 3,1 3,1 3,1 3,2 3,2 3,2 3,2 3,2 3,2
Raciborski 3,9 3,8 3,6 3,5 3,5 3,4 3,5 3,5 3,4 3,3 3,2 3,3
Rybnicki  5,5 5,4 5,2 5,0 4,8 4,8 4,7 4,5 4,7 4,5 4,4 4,6
Tarnogórski 4,8 4,8 4,7 4,6 4,6 4,6 4,7 4,5 4,5 4,4 4,3 4,3
Bieruńsko-Lędziński 1,8 1,9 1,8 1,8 1,6 1,5 1,5 1,4 1,4 1,4 1,4 1,3
Wodzisławski 5,3 5,4 5,3 5,2 5,3 5,2 5,3 5,4 5,4 5,3 5,4 5,2
Zawierciański 6,1 6,1 5,9 5,6 5,5 5,4 5,5 5,5 5,6 5,4 5,4 5,5
Żywiecki 5,5 5,7 5,4 5,2 4,9 4,9 5,1 5,1 4,9 4,9 4,9 5,0
M. Bielsko - Biała 1,9 1,9 2,0 2,0 1,9 1,8 1,9 1,9 1,9 1,9 1,9 1,9
M. Bytom 8,7 8,9 8,9 8,8 8,5 8,4 8,3 8,2 8,1 8,1 8,2 8,2
M. Chorzów  3,8 3,7 3,7 3,6 3,5 3,4 3,5 3,5 3,4 3,4 3,4 3,5
M. Częstochowa 3,5 3,6 3,6 3,6 3,5 3,5 3,5 3,4 3,3 3,2 3,1 3,1
M. Dąbrowa G. 4,9 5,0 4,9 4,8 4,7 4,6 4,8 4,8 4,8 4,7 4,6 4,6
M. Gliwice 2,5 2,6 2,5 2,5 2,4 2,3 2,3 2,3 2,3 2,2 2,2 2,1
M. Jastrzębie Zdrój 3,7 3,9 3,7 3,6 3,6 3,5 3,6 3,7 3,8 3,7 3,7 3,6
M. Jaworzno 4,6 4,7 4,5 4,4 4,2 4,1 4,0 4,0 4,0 4,0 4,0 3,9
M. Katowice 1,5 1,5 1,4 1,3 1,2 1,1 1,1 1,1 1,1 1,1 1,1 1,0
M. Mysłowice 5,2 5,1 4,9 4,8 4,7 4,7 4,7 4,5 4,4 4,2 4,2 4,2
M. Piekary Śląskie 7,3 7,4 7,5 7,6 7,6 7,6 7,6 7,3 7,5 7,5 7,4 7,4
M. Ruda  Śląska  2,8 3,0 2,8 2,9 2,8 2,6 2,5 2,6 2,8 2,7 2,6 2,7
M. Rybnik 3,1 3,1 3,0 2,9 2,8 2,8 2,8 2,8 2,7 2,6 2,7 2,7
M. Siemianowice Śl. 4,3 4,4 4,3 4,2 4,0 3,9 3,9 4,0 3,7 3,7 3,8 3,7
M. Sosnowiec 5,4 5,4 5,3 5,3 5,4 5,4 5,4 5,3 5,3 5,2 5,3 5,6
M. Świętochłowice 5,1 5,1 4,9 4,8 4,6 4,7 4,6 4,6 4,6 4,3 4,5 4,3
M. Tychy 1,9 2,0 1,9 1,8 1,7 1,7 1,8 1,7 1,7 1,7 1,6 1,6
M. Zabrze 4,8 4,8 4,6 4,4 4,3 4,2 4,2 4,2 4,2 4,1 3,9 4,2
M. Żory 3,7 3,7 3,5 3,3 3,4 3,2 3,3 3,3 3,3 3,3 3,2 3,1
Woj. Śląskie 4,0 4,0 3,9 3,8 3,7 3,7 3,7 3,7 3,7 3,6 3,5 3,6
KRAJ 5,5 5,6 5,4 5,3 5,1 5,1 5,0 5,0 5,0 5,0 5,0 5,1

Stopa bezrobocia w woj. śląskim w 2022 roku

Powiaty I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII
Będziński 7,1 7,0 7,0 6,9 6,8 6,4 6,4 6,3 6,3 6,1 6,2 6,2
Bielski  4,0 3,9 3,9 3,7 3,6 3,4 3,3 3,3 3,2 3,2 3,2 3,2
Cieszyński 5,6 5,7 5,6 5,6 5,5 5,2 5,3 5,1 5,0 5,0 5,0 5,0
Częstochowski  8,6 8,5 8,3 8,1 7,6 7,3 7,1 6,9 6,9 6,8 6,8 6,9
Gliwicki 5,4 5,3 5,2 5,1 5,0 4,7 4,5 4,3 4,2 3,9 3,7 3,7
Kłobucki 8,9 9,0 8,7 8,4 8,2 7,8 7,5 7,4 7,3 7,5 7,3 7,6
Lubliniecki 5,7 5,7 5,7 5,6 5,6 5,6 5,6 5,6 5,6 5,6 5,4 5,6
Mikołowski 3,8 3,7 3,7 3,5 3,3 3,0 3,0 3,0 2,9 2,8 2,7 2,6
Myszkowski 7,2 7,4 7,2 6,9 6,8 6,6 6,5 6,5 6,6 6,5 6,6 6,6
Pszczyński 3,5 3,5 3,5 3,5 3,4 3,3 3,3 3,4 3,3 3,2 3,2 3,2
Raciborski 5,1 5,1 4,9 4,9 4,7 4,6 4,5 4,3 4,0 3,9 3,8 3,8
Rybnicki  6,1 5,8 5,7 5,4 5,2 4,9 5,0 5,0 5,1 5,0 5,0 5,1
Tarnogórski 6,2 6,1 6,0 6,0 5,8 5,5 5,2 4,9 4,8 4,6 4,5 4,4
Bieruńsko-Lędziński 1,9 1,9 1,9 2,0 1,9 1,8 1,9 1,9 1,9 1,8 1,7 1,7
Wodzisławski 5,9 5,9 6,2 6,0 5,9 5,5 5,3 5,2 5,2 5,1 5,1 5,1
Zawierciański 5,9 5,9 6,0 6,0 5,9 5,8 5,8 5,8 5,7 5,6 5,6 5,5
Żywiecki 6,9 7,0 6,6 6,3 5,8 5,3 5,2 5,3 5,1 5,1 5,2 5,2
M. Bielsko - Biała 2,2 2,2 2,2 2,2 2,0 1,9 1,8 1,8 1,8 1,7 1,6 1,7
M. Bytom 8,8 8,7 8,7 8,8 8,7 8,3 8,1 8,1 8,0 8,0 8,1 8,0
M. Chorzów  3,6 3,7 3,6 3,6 3,4 3,3 3,2 3,3 3,4 3,2 3,2 3,3
M. Częstochowa 3,7 3,8 3,8 3,8 3,6 3,3 3,2 3,2 3,2 3,1 3,0 3,1
M. Dąbrowa G. 5,0 5,0 5,0 4,9 4,8 4,6 4,6 4,6 4,5 4,4 4,4 4,4
M. Gliwice 3,1 3,1 3,1 3,1 3,0 2,8 2,7 2,6 2,5 2,3 2,2 2,2
M. Jastrzębie Zdrój 4,7 4,6 4,5 4,2 3,9 3,6 3,6 3,5 3,5 3,3 3,2 3,2
M. Jaworzno 4,6 4,6 4,8 4,8 4,7 4,4 4,4 4,2 4,3 4,2 4,2 4,0
M. Katowice 1,8 1,8 1,9 1,9 1,8 1,8 1,7 1,7 1,6 1,5 1,5 1,4
M. Mysłowice 6,2 6,2 6,4 6,4 5,9 5,6 5,4 5,2 5,2 5,1 5,1 5,0
M. Piekary Śląskie 6,9 6,9 7,0 7,0 7,0 6,6 6,4 6,3 6,6 6,6 6,6 6,7
M. Ruda  Śląska  2,8 2,8 2,6 2,6 2,5 2,4 2,4 2,4 2,5 2,5 2,5 2,5
M. Rybnik 3,3 3,2 3,1 3,0 2,9 2,7 2,7 2,7 2,7 2,8 2,8 2,7
M. Siemianowice Śl. 4,8 4,9 5,1 5,1 4,7 4,4 4,3 4,4 4,4 4,1 4,1 3,9
M. Sosnowiec 6,1 5,9 5,8 5,6 5,4 5,3 5,3 5,3 5,2 5,1 5,1 5,0
M. Świętochłowice 5,6 5,5 5,5 5,6 5,5 5,2 5,3 5,1 5,1 4,8 4,7 4,7
M. Tychy 2,1 2,0 2,0 2,0 1,9 1,9 1,8 1,8 1,7 1,7 1,7 1,7
M. Zabrze 5,4 5,1 5,2 5,1 4,8 4,6 4,5 4,5 4,5 4,4 4,2 4,4
M. Żory 3,9 3,8 3,6 3,5 3,3 3,3 3,3 3,5 3,6 3,5 3,4 3,4
Woj. Śląskie 4,4 4,4 4,4 4,3 4,1 4,0 3,9 3,8 3,8 3,7 3,6 3,7
KRAJ 5,9 5,9 5,8 5,6 5,4 5,2 5,2 5,2 5,1 5,1 5,1 5,2

Stopa bezrobocia w woj. śląskim w 2020 roku

Powiaty I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII
Będziński 5,7 5,8 5,8 6,2 6,9 7,1 7,4 7,6 7,6 7,7 7,6 7,7
Bielski  3,1 3,2 3,2 3,6 4,0 4,2 4,3 4,4 4,3 4,2 4,3 4,4
Cieszyński 4,6 4,6 4,7 5,0 5,4 5,5 5,6 5,6 5,4 5,4 5,5 5,6
Częstochowski  6,5 6,5 6,3 6,7 7,2 7,6 7,8 7,8 7,8 7,9 8,0 8,2
Gliwicki 3,9 3,9 3,8 4,0 4,2 4,4 4,4 4,5 4,7 4,7 4,8 4,9
Kłobucki 6,8 7,0 7,0 7,4 7,7 7,5 7,5 7,6 7,3 7,2 7,4 7,7
Lubliniecki 5,5 5,5 5,3 5,6 5,9 5,9 6,1 6,1 6,0 5,8 5,8 5,9
Mikołowski 3,0 3,0 3,1 3,5 3,8 3,9 3,9 4,0 4,2 4,3 4,3 4,3
Myszkowski 6,0 6,3 6,1 6,5 6,8 6,7 6,7 6,6 6,8 7,0 7,0 7,0
Pszczyński 2,8 2,9 2,8 3,2 3,4 3,6 3,6 3,7 3,8 3,7 3,7 3,9
Raciborski 4,4 4,3 4,3 4,4 4,6 4,6 4,5 4,6 4,6 4,6 4,7 4,9
Rybnicki  5,2 5,2 5,2 5,5 6,0 6,2 6,3 6,4 6,7 6,6 6,7 6,9
Tarnogórski 4,8 4,8 4,7 5,1 5,4 5,6 5,8 5,9 6,0 6,0 6,0 6,1
Bieruńsko-Lędziński 1,9 1,9 2,0 2,3 2,6 2,6 2,7 2,7 2,8 2,8 2,7 2,7
Wodzisławski 5,3 5,2 5,2 5,8 6,2 6,5 6,8 7,0 7,1 7,0 7,0 7,1
Zawierciański 6,2 6,2 6,2 6,6 6,8 7,0 7,1 7,2 7,1 7,0 6,9 6,9
Żywiecki 6,6 6,7 6,6 7,1 7,5 7,7 7,7 7,6 7,4 7,3 7,3 7,4
M. Bielsko - Biała 1,8 1,8 1,9 2,0 2,3 2,5 2,5 2,6 2,5 2,5 2,6 2,7
M. Bytom 8,8 9,0 9,0 9,6 10,3 10,8 10,8 10,6 10,4 10,3 10,0 10,1
M. Chorzów  3,6 3,6 3,6 3,9 4,2 4,4 4,6 4,5 4,2 4,0 4,1 4,3
M. Częstochowa 3,0 3,1 3,0 3,3 3,6 3,9 4,0 4,0 4,0 4,0 4,1 4,2
M. Dąbrowa G. 4,0 4,1 4,3 4,6 5,0 5,1 5,1 5,1 5,1 5,0 5,0 5,1
M. Gliwice 2,5 2,5 2,4 2,5 2,7 2,8 2,8 2,9 3,0 3,1 3,1 3,2
M. Jastrzębie Zdrój 4,4 4,4 4,2 4,5 5,0 5,3 5,5 5,4 5,5 5,5 5,5 5,7
M. Jaworzno 4,2 4,5 4,4 4,6 4,7 4,7 4,9 4,7 4,9 4,6 4,6 4,7
M. Katowice 1,1 1,2 1,1 1,3 1,4 1,5 1,5 1,5 1,6 1,7 1,7 1,7
M. Mysłowice 5,2 5,2 5,3 5,7 6,1 6,5 6,6 6,6 6,8 7,0 7,0 6,7
M. Piekary Śląskie 6,3 6,4 6,2 7,0 7,4 7,8 7,9 8,0 8,2 8,1 8,0 7,8
M. Ruda  Śląska  3,0 2,9 2,7 2,9 3,2 3,2 3,1 3,3 3,3 3,4 3,3 3,4
M. Rybnik 3,2 3,3 3,3 3,5 3,8 3,9 4,0 4,1 4,2 4,2 4,2 4,4
M. Siemianowice Śl. 4,3 4,4 4,5 5,3 5,9 6,3 5,9 5,8 5,4 5,4 5,6 6,0
M. Sosnowiec 5,5 5,5 5,5 5,9 6,2 6,4 6,5 6,6 6,7 6,6 6,7 6,7
M. Świętochłowice 6,0 6,0 5,7 6,3 7,0 7,3 7,5 7,8 8,0 7,6 7,3 7,3
M. Tychy 2,0 2,0 2,2 2,5 2,9 2,9 3,0 3,0 3,0 3,0 3,0 3,0
M. Zabrze 5,2 5,0 5,2 5,8 6,2 6,5 6,5 6,6 6,7 6,7 6,8 7,0
M. Żory 3,5 3,5 3,6 4,1 4,6 4,8 5,0 5,2 5,2 5,0 4,9 4,8
Woj. Śląskie 3,9 3,9 3,9 4,2 4,5 4,7 4,7 4,8 4,8 4,8 4,8 4,9
KRAJ 5,5 5,5 5,4 5,8 6,0 6,1 6,1 6,1 6,1 6,1 6,1 6,2

Informacje o publikacji dokumentu

Menu nawigacji